Thursday 15 September 2011

Supplement... .OH... Supplement

Untuk pengetahuan..since dari awal preggy..alhamdulillah saya dikurniakan kesihatan yang baik (tak mengalami alahan yang teruk). tak macam sesetengah orang yang preggy..awal 3 bulan pertama..boleh dikatakan majority ibu2 mengandung akan mengalami morning sickness..muntah2..tak lalu makan..badan lemah x bermaya..tapi saya alhamdulillah..xdelah alahan macam orang lain..makan lalu jer..sebab 2 berat makin naik n naik..hihi. family, jiran2, kawan2 semua rasa hairan..preg tapi maintain jer makan n siap boleh pegi jalan2 dengan cergasnya lagi..diorang cakap..kalo diorang la preg, 3 bulan pertama memg xlarat nak bangun..masak pon x boleh..tapi saya alhamdulillah ALLAH beri kekuatan..siap boleh masak lagi..setengah orang bau masak nasi pon x boleh kan??x per..pengalaman masing2..yang penting..memang satu pengalaman yang amat manis :)

Sebenarnya nak share supplemen yang saya amalkan semasa pregnant nie..kita berusaha..n bertawakkal..baik dan buruk semua dari ALLAH..sejak awal pregnant..saya amalkan dengan pengambilan spirulina..banyak tau khasiat spirulina nie..x pcaya cuba google tgk. Antara kebaikan dan kelebihan spirulina : (saya guna brand elken pny)



i) ELKEN spirulina

i) protein & acid amino
ii) asid lemak dan lain2 lipid yang mustahak
iii) vitamin & zat galian
iv) karbohidrat, pigmen & enzim

atau..nak lebih mudh paham..
·sumber pemakanan yang kaya dengan pelbagai zat.
·pembersih darah dan pembuangan toksin.
·mengurangkan keasidan badan akibat pengambilan makanan berasid seperti gula, kopi, soda dsb.
·membuang toksin di dalam hati dan buah pinggang.
·membantu pengurangan berat badan di samping menambah kadar metabolisma.
·menguatkan sistem imune (daya menentang penyakit)
·membersihkan perut dengan membuang toksin di dalamnya dan menyebabkan bakteria-bakteria baik dapat hidup dengan lebih baik.
·mengurangkan kadar kolesterol dan sakit-sakit yang berkaitan. Spirulina meningkatkan kolesterol baik dan menurunkan kolesterol jahat (LDL).
·mengurangkan radang arthritis (sakit sendi). Pesakit arthritis juga mungkin mendapat manfaat kerana sifat spirulina yang menguatkan sistem imune.·
merangsang thyroid

Spirulina adalah selamat untuk wanita mengandung malah pengambilannya boleh digalakkan. Ia mengandungi zat besi yang baik untuk pembinaan darah.·Ada percanggahan di antara pengkaji mengenai kehadiran vitamin B 12 yang terdapat di dalam spirulina (B 12 tidak terdapat dalam tumbuhan lain). Ada yang mengatakan ia datang dari haiwan seperti serangga yang banyak terdapat dalam tempat ternakan spirulina.

2) EPA DHA
KEBAIKAN PENGAMBILAN MINYAK IKAN
 


Pengambilan DHA oleh ibu mengandung atau kanak-kanak yang sedang membesar dapat membantu dalam proses pembelajaran mereka. Kajian menunjukkan kanak-kanak yang diberi DHA mungkin lebih bijak.
Akhir minggu ketiga kehamilan merupakan waktu yang tepat untuk memulai mengkonsumsi minyak ikan, karena laju pertumbuhan otak manusia mulai terjadi saat itu, hingga beberapa bulan pertama setelah bayi dilahirkan. Penelitian lain menyimpulkan bahwa Cod liver oil yang dikonsumsi selama kehamilan dapat meningkatkan berat lahir dan menekan risiko bayi mengalami diabetes type 1.

3) Set bersalin SALINDAH


Ia merupakan sejenis ubat homeopati..saya tahu mengenai salindah nie pon dari sorang kawan yang dah ada pengalaman menggunakannya..dari cerita kawan saya nie..banyak la perkara2 positif yang dialami setelah menggunakan produk nie..anak pon jadi aktif dan bijak. Kita berusaha untuk yang terbaik..yang penting doa supaya dikurniakan anak yang sihat dan cergas..amin :) nak tahu lebih lanjut produk salindah nie..www.salindah.com

1 comments:

Kidbuxblog said...

Good sharing, when talk about essential nutrients, we also talk about spirulina, an algae that is touted as a superfood rich in phytonutrients. Spirulina is lauded by the World Health Organization (WHO) as "Best Healthcare Product of the 21st Century". Elken Spirulina is not a medicine but a super nutritious health food. Therefore, it will not cause any harm if taken in large doses or taken together with other medication. For detail visit:
http://kidbuxblog.com/benefits-of-elken-spirulina/

Post a Comment

Iklan Pilihan

Jom la klik