Friday 18 November 2011

Masanya Sudah Tiba (Part 2)

Sambungan…………

Pukul 7.30 malam, waktu melawat dah tamat, hubby dgn mak terpaksa keluar. Sebelum tue sempat la diorang kemas2 dh barang saya untuk dibawa keluar. Masa saya sakit sangat2 tyme nie, tyme nie lah misi cbuk nak chek denyut jantung baby tp keputusan x boleh baca sebab saya sakit sangat2 dah, result jadi x cantik..doc suruh misi tolak ke labor room. Dalam hati saya lega sangat2 sebab memang dah x tertahan sakit nie, rsa nak bersalin cepat2. Lebih kurang pukul 8.30mlm saya ditolak ke labor room.
                Labor room - > > selepas menyalin baju, pakai baju tuk bersalin..sekali lagi doc cek pintu rahim..waktu nie baru bukak 6cm tapi saya sakit tertahan dah..2 orang doc + 1 staff nurse yang handle saya nie..doc2 ni plak, doc pelatih rupanya..budak2 je lagi..muda2 lg..perempuan. beberapa minit pastu doc datang cek lagi..tgk pintu rahim dah bukak 8cm, masa nie doc pecahkan air ketuban..saya rasa panas jer masa air nie keluar..saya bgtau kat doc, rasa macam nak buang air besar sangat dh, selepas doc cek kepala bby dah nak keluar diorang terus proceed walaupun bukaan masa tue belum sampai 10cm. selepas menerangkan cara meneran dan lain2 yg patut..saya apa lagi dengan sepenuh hati meneran dengan kuatnya..Alhamdulillah hanya dengan beberapa kali teran saja saya baby telah selamat keluar..pada jam 9.56mlm dengan seberat 3.22 kg..alhamdulillah :). saya rasa lega sangat2 tyme nie..hilang segala sakit lepas tengok anak sendiri.
                Ingatkot dah settle semua..rupa2nya nak kena jahit plak..mana la nak tau kan, 1st experience. Masa jahit nie sakit xpayah cakap la..memang sakit sangat2..lama plak tue. Memang terasa la sakitnya setiap kali masuk jarum..tarik..huhu ;( memang menjerit la tyme nie, pada saya..sakit tyme nie lagi teruk dari sakit nak bersalin..huhu. tapi Alhamdulillah segalanya selesai jugak..misi suruh rest, hubby plak masuk masa ni bawak makan/minum..sementara nak tolak masuk dalam wad..hilang segala rasa sakit perit tengok muka anak tyme nie..
                Lebih kurang pukul 1pg baru lah saya di tolak masuk dalam wad (sb xde katil kosong)..sepanjang malam nie saya tido dgn nyenyaknya..susu pn x bagi kat baby..yelah 1st tyme bersalin, xreti nak bagi susu lagi..susu pun x keluar lagi tyme nie..sampai la keesokannya, nasib baik good boy baby ibu nie..langsung x meragam, tdo jer..pagi esoknya, lepas doc cek baby dh kencing berak, saya dan bby boleh discharge..alhamdulillah..
Ermm pengalaman yang paling bermakna..macam nil ah mak2 kita rasa masa melahirkan kita dulu, pengorbanan seorang ibu..memang tidak ternilai..semoga anak yang lahir nie menjadi kebanggaan ibu dan abah..menjadi anak yang soleh..INSYAALLAH:)

         AHMAD HARITH AKHTAR BIN MOHD SUHAIMI
         3.22 KG / 51CM
         11/10/2011 @ 9.56PM
         HOSPITAL SULTANAH BAHIYAH ALOR STAR

0 comments:

Post a Comment

Iklan Pilihan

Jom la klik