Monday 17 November 2014

Makanan Yang Boleh Meningkatkan Penghasilan Susu Ibu

Saya pasti setiap ibu yang melahirkan bayi pasti sudah berazam dan berniat hendak menyusukan bayinya selama yang boleh, sehingga berumur dua tahun. Namun bukan semua ibu-ibu diluar sana yang berpeluang menyusukan anaknya sehingga 2 tahun. Bersyukurlah bagi ibu-ibu yang dapat menyusukan bayinya sehingga 2 tahun dan ada yang lebih, alhamdulillah. Bagi ibu yang mengalami susu yang semakin hari semakin merudum dan berkurangan jangan risau. Jangan sesekali fikir susu tidak cukup, dan mahu 'topup' dengan susu formula. Jika kita berfikir sebegini, penghasilan susu akan semakin berkurang. Sentiasa berfikir positif yang susu kita sentiasa mencukupi untuk anak kita.

Namun setiap orang rezeki susunya tidak sama. Ada juga sebilangan ibu-ibu yang mengalami masalah susu yang kurang. Beberapa langkah perlu dilakukan oleh ibu menyusu sekiranya mahu terus susu yang dihasilkan cukup untuk diberikan kepada si kecil. Antara langkah yang paling mudah iaitu menjaga pemakanan. Makan makanan yang kaya dengan khasiat agar ia menggalakkan pengeluaran susu ibu. Ada beberapa jenis makanan yang dikatakan boleh meningkatkan pengeluaran susu ibu. Ibu disarankan mengelakkan pengambilan makanan pedas kerana ia memberikan kesan kepada penghasilan susu yang mengakibatkan bayi susah menghadamnya.

Antara makanan yang disarankan untuk meningkatkan penghasilan susu ibu ialah:

Pelbagai sayur-sayuran
Ia sentiasa menjadi pilihan terbaik bagi ibu menyusu bayi. Sayuran yang digalakkan adalah brokoli, sawi putih dan lobak putih.

Buah-buahan
Selain sayur-sayuran, buah-buahan yang berkhasiat dan tinggi serat turut membekalkan sumber kalori sihat kepada ibu. Buah seperti epal, oren, betik dan bermacam lagi boleh dimakan setiap hari.

Bijirin
Ia mengandungi karbohidrat kompleks yang tinggi dan penting untuk meningkatkan bekalan air susu.

Buah-buahan kering
Buah-buahan kering seperti kismis, kurma, apricot,  secara tradisional biasanya diberikan kepada ibu menyusu kerana kandungan kalorinya yang cukup tinggi. Ia membantu meningkatkan kalori di dalam badan sekaligus meningkatkan pengeluaran susu ibu.

Ikan
Ikan dianggap sebagai salah satu makanan terbaik yang dapat membantu meningkatkan pengeluaran susu ibu.  Ikan kaya dengan kandungan lemak esential yang baik untuk badan. Anda boleh mempelbagaikan jenis masakan berasaskan ikan bagi membuka selera ketika makan.

Produk tenusu
Seperti sedia maklum, produk tenusu mengandungi khasiat kalsium yang tinggi. Produk tenusu termasuk susu, keju, yogurt, mentega membantu melancarakan penghasilan susu ibu.

Teh herba
Minuman teh dengan perisa chamomile atau peppermint lebih baik berbanding minuman lain. Ibu menyusu perlu mengelakkan minuman bersoda atau yang mengandungi bahan pengawet.
Selain daripada mengambil pemakanan sihat, ibu juga boleh mengamalkan urutan pada payu dara bagi membolehkan pengeluaran susu lebih lancar.

Selain dari mengamalkan makanan yang boleh meningkatkan penghasilan susu, ibu-ibu juga haruslah sentiasa positif, rilek dan juga sentiasa berdoa supaya rezeki susu baynya sentiasa murah dan mencukupi. Boleh juga mengamalkan doa untuk banyakkan susu ibu ketika menyusukan bayi.


Supplement Shaklee Membantu Penghasilan Susu Ibu

Selain daripada menjaga makanan, ibu-ibu juga boleh mencuba supplement Shaklee yang boleh meningkatkan lagi penghasilan susu ibu.

SET MENYUSU SHAKLEE terdiri daripada VITALEA, VITAMIN C, B COMPLEX, ALFALFA, OSTEMATRIX, ESP

SET MENYUSU BAJET


*Jika anda mengambil supplemen untuk tujuan penyusuan, perlulah difahami bahawa vitamin bukanlah cara untuk memperbanyakkan susu ibu. Vitamin berfungsi untuk memastikan tubuh ibu sentiasa sihat, bertenaga, ceria dan terus bersemangat. Ini secara tidak langsung mampu membekalkan susu ibu kepada bayi anda.
*Lebih kerap bayi disusukan atau lebih kerap sesi perahan, makan lebih banyak susu ibu akan dihasilkan



Nak jimat dan dapatkan harga diskaun 15-20%?


Hubungi saya untuk maklumat lanjut!
Pengedar Shaklee Anda
ID 1065850
Facebook : Amalina Ahmad
SMS | WhatssApp : 012-4341649
Emel : mellyna35@yahoo.com
FB Page : https://www.facebook.com/Jomsihat


::Lin 012-4341649 (sms/whatsapp) ::emel ke mellyna35@yahoo.com :: Fb Amalina Ahmad Shaklee Independent Distributor **Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit**

19 comments:

Mama Akmal & Ibu Arif said...

Baca Kelebihan Solat DhuhaSet Susu Shaklee ni memang bagus untuk kesihatan ibu. Bila badan ibu sihat dan cergas, secara automatik ibu akan lebih bertenaga dan bersedia untuk membekalkan susu kepada bayi.





Nila Anggraini said...

set penyusuan shaklee memang terbaik, saya sangat suka dan alhamdulillah susu badan mencurah-curah dan baby sihat ceria.

Mengapa Peratusan Lelaki Menemui Ajal Lebih Tinggi Daripada Wanita

Unknown said...

Penghasilan susu badan yang banyak akan membuatkan seoarng ibu gembira..

Kepentingan Minyak Ikan Pada Wanita Hamil

peminatvitamin said...

Set menyusu ini bagus utk kesihatan ibu dan ank..

set perut kempis pilihan ramai

Unknown said...

Set menyusu shaklee sangat bagus untuk ibu-ibu yang memberi susu badan kepada anak mereka...

Unknown said...

Melengkapkan nutrisi si ibu memberi kesan kesihatan yang besar pada si anak

JommSihatDanCantik -> PERKARA YANG PERLU TAHU UNTUK JADI AHLI

Unknown said...

Anak-anak yang menyusu sampai umur 2tahun memang lebih kuat antibodinya.. Jadi ibu-ibu ynag menyusui harus amalkan pemakanan yang mengandungi nutrisi yang lengkap supaya dapat disalurkan kepada anak

Tips-memikat-jejaka-pujaan

mama hantek said...

Saya mmg mengamalkan set penyusuan Shaklee. Alhamdulillah anak sudah berusia setahun setengah, masih lg menyusu badan

Unknown said...

Memang bagus set menyusu shaklee ni. Bukan sekadar membantu penghasilan air susu ibu malah anak pun turut mendapat khasiatnya...

Petua Kempiskan Perut Buncit Selepas Bersalin

Unknown said...

Ibu perlu Ambil makanan yg berkhasiat.. Khasiatnya akan dpt pd anak.. So.. Set menyusu shaklee dpt mmbntu anak2 anda mendapat khasiat yg diperlukan.. CARA MENDIDIK ANAK MENJADI ANAK SOLEH

Unknown said...

susu ibu adalah terbaik untuk anak2 kita..jangan jadikan alasan kerja dan tiada masa untuk menyusukan anak...dapatkan suplemen Shaklee yang membantu meriahkan susu anda..

Mengatasi Masalah Haid Tidak teratur

bysyiraishak said...

Ibu kena sentiasa positif semasa menyusukan bayi..jangan cepat down jika susu tak banyak.usaha demi anak tersayang. Bole amalkan supplement shaklee untuk membantu menambahkan susu

CARA SHOPPING DI ASTRO

Mak Jemah Jual Vitamin said...

mak jemah selalu perhatikan yang jika makan makanan yang ada fiber, lebih banyak susu dihasilkan..dan fiber ni ada juga dalam alfalfa:)

Unknown said...

Selain dari makanan untuk tambahkan susu badan, set menyusu shaklee juga terbaik untuk kesihatan ibu dan bayi. Memberi tenaga yang berpanjangan buat si ibu.

Unknown said...

set menyusu shaklee juga memberi tenaga kpd si ibu sekaligus bby pun kenyang & ceria.

Unknown said...

Masa dalam pantang suka makan lobak putih masak kicap. Tambah pulak amalkan ESP setiap pagi, meriah sungguh susu.. huhuhu.. best!

Unknown said...

sayur bayam hijau juga boleh meningkatkan penghasilan susu

Nashgal said...

Sebelum amalkan shaklee saya jaga makan. Makan banyak makanan yang boleh menambah susu. Waktu makan utama Tak boleh skip. Lepas amal shaklee rasa lebih bertenaga dan kualiti susu memang lebih pekat.

Mengidam Sotong Kangkung

keciksangat said...

Saya juga..kerap makan dan minum... cept jek haus dan lapar..

Post a Comment

Iklan Pilihan

Jom la klik