Tuesday 22 April 2014

Tips Penyusuan

Petua mudah tambah susu ibu


Bismillahirrahmanirrahim







Bagi ibu-ibu yang baru melahirkan, disini saya ingin kongsikan antara petua yang saya amalkan sepanjang tempoh penyusuan untuk anak kedua saya ni. Maklumlah, masa melahirkan anak yang pertama, penyusuan susu ibu ni kurang berjaya..saya hanya sempat menyusukan sepenuhnya dalam 4 bulan je, lepas tu dah campur formula..masa tu kurang ilmu, anak first pulak..huhu. sangat-sangat terkilan bila ingat-ingat balik.




So, anak kedua ni memang nak balas dendam la, tak mau la jadi macam abang dia dulu, tak puas minum susu ummi..kali ni memang dah bertekad nak jugak bagi baby minum susu ibu selama yang mungkin. Banyak jugak la search dan cuba buat mana-mana petua yang jumpa. banyak sebenarnya petua dan cara-cara untuk perbanyakkan susu ibu. boleh try search. tapi ni antara yang memang saya selalu amalkan, tak pernah tinggal..makan LOBAK PUTIH dan ulam PEGAGA.
 

Antara khasiat lobak putih ni :
-membanyakkan susu
-melancarkan perjalanan darah
-menurunkan kadar kolestrol
-melambatkan kedutaan kulit
-membantu sistem penghadaman
-mengatasi sembelit
*saya selalu wat sup jer, rebus :)

Pegaga :

-menambahkan susu
-mengecutkan peranakan
-awet muda
-menghilangkan bintik hitam di muka
-menghaluskan kulit
-mengatasi kencing manis
*makan mentah-mentah, buat ulaman macamtu jer, sedap

Lagipon dua benda ni memang senang nak jumpa, lobak putih sentiasa ada jual kat pasar-pasar, ulam pegaga ni pulak senang nak tumbuh kalau kita tanam. Belakang umah bersepah pegaga ni, nak makan ambik je..fresh dari ladang gitu..hihi.

Banyak lagi petua dan tips untuk tambah susu badan, cuba search tengok macam-macam keluar :)

eh shaklee pun ada set menyusu tau, yang penting badan ibu haruslah sihat dan bertenaga baru lah susu tak malu-malu nak keluar. yang penting konsep demand and supply tu wajib!


pm/whatsapp 012 4341649
sid : 1065850

 

0 comments:

Post a Comment

Iklan Pilihan

Jom la klik