Friday 23 May 2014

Mengabaikan sarapan boleh gemuk??



 Siapa pernah alami perkara macam ni? Tak bersarapan kononnya nak diet??



Sikap suka meninggalkan sarapan pagi atas alasan tidak sempat, tiada masa atau terlalu sibuk terbukti boleh membantutkan usaha untuk mengekal atau mengurangkan berat badan kerana akan menyebabkan berkeinginan untuk makan makanan yang tinggi kalori. Saya percaya, majority anda diluar sana kerap kali skip breakfast kan? Termasuk lah saya kadang-kadang. Ada juga sesetengah orang yang mengabaikan sarapan pagi kononnya ingin berdiet. Saya juga pernah mengalami situasi seperti ini. Skip sarapan kononnya mahu berdiet dan nak kawal makan, tapi belum pun tengah hari badan dah menggigil sebab lapar. Lepas tu bila tiba time makan tengah hari, melantak sampai penuh satu pinggan sebab terlalu lapar.

Kenapa sarapan penting?

Sarapan berfungsi menamatkan 'puasa' sepanjang enam hingga lapan jam tidur pada waktu malam dan mengembalikan bekalan glukos dan lain-lain khasiat yang digunakan sebagai tenaga sepanjang hari. Sarapan juga sangat penting untuk mengaktifkan fikiran dan badan pada waktu pagi. Dengan bersarapan sebenarnya kita dapat mengawal rasa terlalu lapar, sekaligus boleh mengelakkan kemungkinan makan terlalu banyak ketika makan tengah hari.
Jika tidak bersarapan, badan secara automatik akan berada dalam fasa 'puasa lanjutan' (kerana kita sudah pun dianggap berpuasa ketika tidur) dan cuba menjimatkan tenaga dengan memperlahankan proses pembakaran lemak. Kuantiti makanan untuk sarapan pula bergantung kepada keperluan masing-masing tetapi makanlah secara sederhana. Jangan lah makan sampai dua pinggan nasik lemak, roti canai, teh tarik bagai kan.. Memadailah dengan mengambil segelas susu atau jus oren dan hanya sekeping roti.

 Jadi apa pilihan anda??


-Roti canai
-Nasik lemak
-kuih muih
-mee goreng
-nasi goreng
 
*ni antara menu standard sarapan rakyat malaysia

Apa pilihan saya??

Semestinya lah ESP!! Esp Shaklee adalah PROTEIN yang mengandungi 9 asid amino yang diperlukan oleh tubuh badan. Ianya rendah indeks glisemik dan mengandungi isofalvones untuk meningkatkan fungsi jantung, tulang, payudara dan prostat. Pengambilan protein dapat memanjangkan rasa kenyang dan lebih sesuai daripada bersarapan dengan makanan yang berkarbohidrat tinggi. Protein juga sangat penting untuk kita work out sepanjang hari.


Tak perlu ambil masa yang lama pun untuk sediakan sarapan ni. Shake-shake jer dah boleh minum. Kenyang sampai ke tengah hari, InshaAllah :)

::Jom sarapan secara sihat..Ingat! Kalau anda skip sarapan, anda lebih cenderung untuk GEMUK!!::



Berminat??
Hubungi saya Lin 012-4341649 (sms/whatsapp) 
atau emel ke mellyna35@yahoo.com Shaklee Independent Distributor 


**Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang      penyakit**            

0 comments:

Post a Comment

Iklan Pilihan

Jom la klik