Sunday 15 June 2014

Tak Perlu Risau jika Anak Anda G6PD



Pernah tak anda terdengar perkataan g6pd? Kalau dulu-dulu mungkin perkataan ini akan janggal didengar. Tapi saya percaya, zaman sekarang mesti anda dah biasa dengan perkataan g6pd ini kan? Mungkin ada sesetengah orang pernah dengar tapi tak mengetahui dengan lebih mendalam apa itu g6pd. Mungkinkah zaman mak ayah kita dulu anak-anak kurang dapat g6pd ini? Atau memang dah ada tapi disenyapkan begitu sahaja? Tapi akhir-akhir ini saya perasan, macam ramai pulak kawan-kawan dan saudara saya yang anaknya disahkan G6PD defiency. Apa itu g6pd?

Sebenarnya anak saya yang sulung juga disahkan g6pd defiency ni. Itu pun diketahui semasa Harith ditahan di hospital daerah saya disebabkan jaundice/demam kuning yang agak tinggi selepas 3 hari dilahirkan. Harith sebenarnya di lahirkan di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Star, tetapi semasa dia di tahan kuning di hospital Daerah, doktor memberitahu mahu ambil sampel darah untuk ujian g6pd ni kerana tiada rekod dari hospital tempat harith dilahirkan. Doktor beritahu lagi, sepatutnya sejurus selepas kelahiran ujian darah akan dibuat untuk mengesahkan sama ada bayi tersebut ada g6pd atau tidak, tapi rekod harith tak jelas so terpaksa buat ujian darah semula semasa di hospital daerah ini. Dan resultnya..memang harith ada g6pd! 

Saya terkejut tapi saya tak la panik sangat dengan pantang larang yang harus dialami oleh orang g6pd ni. Nurse dan doktor mula bagi keterangan mengenai g6pd dan senarai pantang larang yang perlu dielakkan. Nurse tanya saya, saya cakap setakat yang saya tahu g6pd alah kepada kacang parang, ubat nyamuk, ridsect, nila. Saya tahu serba sedikit pasal g6pd ini kerana ada sepupu-sepupu lelaki saya yang memang ada g6pd. Jadi bagi ahli keluarga kami, g6pd ni dah familiar. Kata doktor lagi, g6pd ni biasanya banyak terjadi pada lelaki sahaja dan ianya SEUMUR HIDUP! Peratus perempuan yang ada g6pd adalah kecil bilangannya dan biasa akan hilang bila dah besar. Jadi bagi budak lelaki yang ada g6pd, kacang parang terutamanya memang langsung tak boleh sentuh sampai lah dewasa dan sampai bila-bila. Kata doktor lagi, antibodi seseorang itu berbeza, ada sesetengah antibodi kuat dan dia boleh kena ubat nyamuk, ridsect. Ada setengah orang, bau minyak wangi pun tak boleh, mula akan rasa pening-pening dan tak bermaya. Tapi jangan risau, mereka ni semua normal, aktif dan cergas macam orang lain jugak. Dalam adik beradik saya sebelah mak, memang 4-5 orang jugak yang ada g6pd ni, dan mereka semua membesar dengan jayanya!
Mana-mana ibu bapa yang anaknya disahkan g6pd defiency, tak perlu risau. Anak-anak ini sama sahaja macam budak-budak lain Cuma perjagaan jerlah perlu sikit. Contohnya jika anak dihantar ke rumah pengasuh, ibu bapa hendaklah memberitahu mengenai keadaan anak mereka kepada pengasuh atau cikgu-cikgu. Apa yang boleh, apa yang tak boleh. Bukan apa, budak-budak kecil ni apa sahaja yang dijumpa semua main masuk mulut ja. Tapi bila dah besar ok lah kan, dah tahu dan kenal apa yang boleh apa yang tak.

Berbalik cerita kes anak saya Harith yang disahkan ada g6pd ni. Kami suami isteri memang berhati-hati la, ubat nyamuk, ubat gegat, ridsect memang dah tak guna dirumah. Makan kacang parang lagi la dijauhkan sama sekali, memang kami suami isteri dah tak beli kacang-kacang terutama kacang parang, kecian takut harith nak makan jugak nanti. Pernah jugak saya tanya doktor masa harith baby dulu, doktor ni doktor India. “doktor, apa punca anak saya dapat g6pd ni? Adakah sebab saya banyak makan kacang sewaktu mengandung dulu? Adakah sebab kami suami isteri berdarah O” jawab doktor India tersebut.. “semua ni bukan sebabnya..sebabnya semua dari Dia..”(sambil tangannya tunjuk keatas). Kemudian barulah kami faham dan redha. 

Tapi masa harith setahun lebih dia kerap demam, masa dia kena tahan di hospital swasta doktor ada ambil sampel darah harith, saya mintak doktor cek kan sekali darah untuk g6pd dia. Lepas keptusan keluar, doktor cakap harith takdak g6pd. Kami pelik sebab masa baby doktor di hospital cakap ada g6pd. Tapi doktor hospital swasta ni cakap memang harith tak dak g6pd, sebab kalau dah disahkan g6pd ianya akan kekal sampai bila-bila! Pelik kan? Tapi kalau ikutkan, masa harith mula-mula lahir di hospital A takdak rekod g6pd, tapi bila kena tahan kuning dekat hospital B, disahkan g6pd defiency. Bila mintak buat double cek di Hospital C, doktor sahkan harith tiada g6pd..pelik-pelik! Kesimpulannya?? Memang takdak lah kot, lagipon harith tengok ok ja bila dengan ubat nyamuk dan ridsect, tapi kacang parang memang tak pernah makan. Harith pun takdak allergik macam budak-budak lain.

Oh ya, ada jugak kawan saya ni yang anaknya juga disahkan g6pd. Anaknya kerap demam dan selsema walaupun menyusu badan sepenuhnya. Saya syorkan kepada si ibu ni cuba ambil vitamin Shaklee, mana lah tau pun serasi dengan antibodi anaknya tu kan. So kawan saya ni pun ambillah Vitamin c dan Omega. Alhamdulillah selepas si ibu ambil vitamin-vitamin ni, anaknya yang kini 6 bulan dah tak pernah demam lagi. Selesema pun dah jarang-jarang Tak rugi si ibu cuba Shaklee! ;)






Amalina, 
Agen Shaklee Anda

 





Berminat?? 
Hubungi saya Lin 012-4341649 (sms/whatsapp) atau emel ke mellyna35@yahoo.com Shaklee Independent Distributor 

 **Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit**

0 comments:

Post a Comment

Iklan Pilihan

Jom la klik