Friday 6 June 2014

7 Tips redakan sakit kepala tanpa ubat







Seperti yang kita tahu, sakit kepala adalah satu perkara remeh dan biasa kita dengar, tapi percayalah sesiapa yang pernah mengalaminya pasti merasakan ia sangat mengganggu. Penyebab sakit kepala pula adalah berbeza setiap orang. Apabila sakit kepala menyerang, mesti kita rasa ingin tidur atau beristirehat. Jalan paling mudah dan paling cepat untuk meredakan sakit kepala ialah kebiasaannya kita akan menelan panadol. Dalam WomansHealthMag, ada menyatakan 7 teknik meredakan sakit kepala tanpa ubat.

1.       Manjakan diri dengan kafein
Kopi biasanya menjadi ubat untuk mengurangkan sakit kepala yang berdenyut-denyut. Jika anda termasuk orang yang tidak boleh bekerja tanpa secawan kopi di pagi hari, anda mungkin akan mengalami sakit kepala jika tidak meminumnya. Jadi jika tidak minum kopi boleh membuatkan adenosine zat kimia yang mempengaruhi pembuluh darah yang menyebabkan denyutan dan sakit yang tidak diingini.

2.       Berhubungan seks (Bagi pasangan yang dah berkahwin ye!)
Sebuah kajian terbaru yang diterbitkan Caphalalgia menunjukkan dengan berhubungan intim boleh mengurangkan sakit kepala. 43% orang merasa sakit kepalanya reda setelah bekerja, sedangkan 18% merasa lebih baik setelah orgasme. Jadi apa kaitan hubungan seks dengan sakit kepala? “Bercinta meningkatkan oksitosin, iaitu hormon kesenangan  dan endorfin di dalam otak, yang merupakan ubat penghilang rasa sakit yang dialami”, kata Saralyn Mark, MD, penulis Stellar Medicine.

3.       Makan makanan ringan
Di saat anda sakit kepala, cuba tanya kepada diri sendiri adakah anda sudah makan. Ini kerana gula darah yang rendah sering menyebabkan sakit kepala. Oleh itu, jangan biarkan perut kosong, apatah lagi jika anda sibuk bekerja sepanjang hari. Cubalah sentiasa mengunyah makanan ringan yang berkhasiat kerana ia boleh mengurangkan sakit kepala yang dialami.

4.       Minum air
Apabila sakit kepala meyerang, banyakkanlah minum air. Dalam sebuah kajian dalam The Journal of Nutrition menyatakan dehidrasi boleh membuatkan seseorang sakit kepala. Minum lebih banyak air mampu meredakan denyutan di kepala dalam beberapa minit.

5.       Ambil secawan teh
Sakit kepala mungkin disebabkan stress. Sebuah kajian di London menyatakan minum teh hitam mampu mengurangkan kadar kolesterol. Menurut Pengarah Perubatan Manhattan Headache Center, Susan Broner MD, anda haruslah minum teh halia jika sakit kepala yang disertai mual-mual kerana ini boleh mengurangkan angin sebu di dalam perut.

6.       Jauhkan diri dari skrin komputer
Ketika sakit kepala menyerang, anda haruslah menjauhi seketika dari skrin komputer anda.  Ruangan yang terang seperti skrin boleh membuatkan sakit kepala yang lebih teruk. Oleh itu adalah disarankan supaya anda menjauhkan mata anda dari melihat skrin yang terang seperti komputer sehingga sakit kepala berkurangan.

7.       Urutan
Sakit kepala juga mungkin disebabkan ketegangan di leher dan bahu. Cuba rehatkan fikiran anda seketika, tarik nafas dan urutlah di bahagian bahu dan leher. Nescaya anda akan merasa sakit kepala berkurangan.

Selain daripada tips diatas, SHAKLEE juga ada vitamin untuk mengurangkan sakit kepala ni tau iaitu SET MIGRAIN SHAKLEE iaitu Ostematrix dan B Complex.

·        

OSTEMATRIX (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)
Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migraine. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.





B COMPLEX

Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migraine, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, stroke dan sebagainya.

Bagi penderita migraine, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang migraine. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka anda perlulah menjaga pemakanan anda. Begitu juga dengan perkara2 lain seperti aktiviti harian dan sebagainya. Serta, pertimbangkanlah tentang mengambil vitamin/supplement sebagai pembantu untuk menyelesaikan masalah anda, kerana ia pasti lebih baik dari makan ubat berasaskan dadah secara berterusan.


Amalina
Agen Shaklee anda
012 4341649



.


Berminat?? 
Hubungi saya Lin 012-4341649 (sms/whatsapp) atau emel ke mellyna35@yahoo.com Shaklee Independent Distributor


**Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit**

0 comments:

Post a Comment

Iklan Pilihan

Jom la klik