Thursday 2 October 2014

Ais krim Paddle Pop Homemade


Panas-panas ni mesti tekak ni rasa haus, dahaga je kan. Eh musim panas ke sekarang? Kat kampung saya di kedah sekarang musim hujan, sampai banjir mak cakap. Tapi kat tempat saya ni (belitung) punya lah panas membahang. Rasanya dari sejak raya puasa hari tu baru sekali je hujan, itu pun sekejap je. Saya duduk dalam rumah jer, tak la terasa panas sangat bahang tu, tapi suami cakap kat luar panas terik, bahang jer.

Panas-panas gini tiba-tiba terfikir nak buat ais krim. Lagipun memang favourite anak-anak. Anak-anak pantang pergi kedai tak sah kalau tak beli ais krim, huhu. Bukan anak-anak je suka mak bapak budak pun suka ni ha =) Sebenarnya sebelum ni dah pernah buat ais krim, tapi tak jadi. Tak naik gebu pun, mungkin sebab guna blender kot, sepatutnya kena guna mixer, ni pandai je guna blender kan dah tak jadi..haha

Ok ni resepi ais krim homemade yang saya ambil dari kawan Shaklee saya:

1 tin susu cair  (saya guna fresh milk)
1 cawan susu pekat (saya guna separuh je)
2 sudu besar ovalete
2 penutup esen vanila

Caranya :
Sangat mudah dan senang bangat. Campak-campak, campur je semua bahan ni dalam bekas mixer. Mix semua bahan menggunakan level slow, mix selama 20 minit, sehingga kembang

Kemudian asingkan mengikut warna yang anda inginkan. Saya buat warna kuning, hijau, merah.

Masukkan satu senduk secara berselang seli. Ulang hingga habis.

Siap!. Simpan semalaman. Saya buat malam, esok dah boleh ngaapp! =)


Nanti nak buat ais krim oreo plak la. Mana tau mungkin sesedap ais krim McD tu nanti =)


::Lin 012-4341649 (sms/whatsapp) ::emel ke mellyna35@yahoo.com :: Fb Amalina Ahmad Shaklee Independent Distributor **Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit**

2 comments:

Kamalia Auderina Lee said...

woww weee nak juga la..mesti seronok kalau beraktiviti dgn anak2 buat aiskrim ni

http://bit.ly/10lbDGm

Unknown said...

anak-anak memang minat sangat la, tamabh-tambah kalau tau nak buat aiskrim, lagi semangat nak buat..pastu asyik tanya berulang kali jer, dah boleh makan ke belum..jenuh nak menjawab

Post a Comment

Iklan Pilihan

Jom la klik