Tuesday 9 September 2014

Resipi Donut Gebu

Hari ni saya nak share menu pulak. Dah lama rasanya tak share menu kat sini. Banyak je snap gambar kuih/muih/masakan kononnya nak tulis dalam blog ni.
Kali ni saya nak kongsikan kuih minum petang saya. Sebenarnya minggu lepas lagi buat kuih ni, kuih yang dimaksudkan ialah...KUIH DONUT. :). Rasanya mungkin ramai je yang biasa buat kuih ni di rumah kan, tapi bagi saya ini luar biasa..hehe, sebab inilah kali pertama saya buat. Nak beli kadang-kadang tu tak kena selera, so kita buat jelah. Resipi saya mintak dari kawan Shaklee saya, terima kasih banyak kak tun, atas resipi :) Tapi ada jugak saya olahkan, main campak-campak je tak ikut sukatan pun, nasib baik jadi gebu.


Resipi Asal Kuih Donut Gebu :

Bahan2:

3 cawan tepung gandum
3 camb. susu tepung (saya guna susu pekat)
3 camb. shortening atau marjerin (saya masak dulu bagi cair)
3 camb. gula kastor
200ml air suam
2 camt. yis mauripan
20ml air suam (jika perlu)

Cara-cara:

Campurkan yis, sedikit gula dan air suam. Kemudian biarkan seketika.

Dalam bekas lain campurkan tepung gandum, susu pekat, marjerin. Gaul biar rata.

Masukkan campuran yis tadi ke dalam adunan tepung. Uli hingga licin dan adunan tidak melekat di tangan

Bulatkan doh. Ketepikan dan biarkan sebentar lebih kurang dalam 40 minit

Pukul adunan hingga kempis dan bentukkan doh mengikut citarasa. Biarkan adunan selama 20 minit, hingga kembang kembali.

Goreng donut dalam minyak penuh dengan api sederhana.

Taburkan gula pasir yang telah dikisar diatas donut tadi.

Siap untuk dimakan!



Senang je kan? Makan time panas-panas, gebu sangat rasa dia:)
Selamat mencuba!

::Lin 012-4341649 (sms/whatsapp) ::emel ke mellyna35@yahoo.com :: Fb Amalina Ahmad Shaklee Independent Distributor **Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit**

0 comments:

Post a Comment

Iklan Pilihan

Jom la klik